مزایای شبکه های اجتماعی چیست؟

هدف از ایجاد شبکه های اجتماعی، افزایش تعامل بین افراد بود اما به تدریج با ورود کسب و کارها به شبکه های اجتماعی، این پلتفرم ها به یکی از پربازده ترین کانال های فروش تبدیل شدند. طبق آخرین آمار منتشر شده در تیر ماه 1400، 78.5درصد از کاربران ایرانی، حداقل از یک شبکه اجتماعی استفاده می کنند. این فرصتی عالی برای کسب‌وکار شما فراهم می‌کند تا از شبکه های اجتماعی، برای ایجاد کانال جدید برای فروش محصولات خود استفاده کنید.در این وبلاگ، مزایای رسانه های اجتماعی را مورد بحث قرار خواهیم داد:

1. مخاطبان زیادی را به دست می آورید

همانطور که در مقاله پیدا کردن مشتری هدف برای کسب و کارها گفته شد، یکی از عوامل چالش برانگیز هر کسب و کاری، پیدا کردن مشتری است.میلیون ها نفر از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. این یک فرصت عالی برای کسب و کار شما است تا به گروه زیادی از افراد علاقه مند به محصولات یا خدماتی که ارائه می دهید، به راحتی دسترسی پیدا کنید.

ایسپا ( مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران )، درصد استفاده از  شبکه اجتماعی در ایران را به این صورت منتشر کرده است :

درصد استفاده از شبکه اجتماعی در ایران

با استفاده از این پلتفرم ها، شما به جامعه زیادی از مشتریان احتمالی دسترسی پیدا می کنید. توانایی دستیابی به مخاطبان زیاد، مزیت بزرگ رسانه های اجتماعی است. شبکه های اجتماعی، راه را برای کسب و کار شما باز می کند تا مشتریان بیشتری پیدا کنید که محصولات یا خدمات شما را می خواهند.

به عنوان مثال، یک کافی شاپ می تواند از رسانه های اجتماعی برای دسترسی به افراد محلی و گردشگران استفاده کند و با استفاده از تبلیغات در شبکه های اجتماعی و تولید محتوا جذاب، کاربران را به سوی خود بکشاند. این استراتژی می‌تواند به افزایش فروش کمک کند.

2. شما ارتباط مستقیمی با مخاطبان خود دارید

استفاده از شبکه های اجتماعی، یکی از معدود استراتژی های بازاریابی است که به شما این امکان را می دهد که مستقیماً با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. شما می دانید چه کسی به کسب و کار شما علاقه مند است زیرا مخاطبان انتخاب می کنند که حساب رسانه های اجتماعی شما را دنبال کنند یا نه. حتی شما می توانید از قابلیت چت آنلاین که در بسیاری از پلتفرم ها وجود دارد، استفاده کنید.در مقاله اهمیت استفاده از چت آنلاین و تعامل با مشتریان به طور کامل به اهمیت این موضوع پرداخته ایم.

این مزیت شبکه های اجتماعی به روش های متعددی به کسب و کار شما کمک می کند:

  • مشتریان خود را بهتر می شناسید

وقتی مخاطبان خود را بهتر بشناسید، می توانید محتوای ارزشمندتری را به آنها ارائه دهید. شما محتوا را متناسب با علایق آنها شخصی‌سازی می‌کنید، و این منجر به تعامل بیشتر در صفحه و کسب‌وکار شما می‌شود.

  •  خدمات بهتری به مشتریان ارائه می دهید

ارتباط مستقیم با مخاطبان به شما امکان می دهد تا چالش های مربوط به کسب و کار خود را را آسان تر حل کنید. می‌توانید شخصاً و بدون واسطه به مشتریان رسیدگی کنید، با مشکلات آنها یک به یک برخورد کنید، نیازهای آن ها را بسنجید و در این فرآیند، دیدگاه مثبتی نسبت به برند خود برای مشتریان ایجاد کنید. نظرات مشتریان خود را در رابطه با کسب و کارتان بپرسید، نظرات مثبت و منفی مشتریان به شما امکان می‌دهد تا ببینید مخاطبانتان واقعا چه چیزی می‌خواهند. چه کسی بهتر از خود مشتریان می‌دانند چه چیزی درباره محصول یا خدمات شما جذاب است یا نیاز به تغییر دارد؟. وقتی از مشتریان خود سوال می‌کنید متوجه می‌شوید که نظرات آنها در پیشرفت کاری شما چقدر اهمیت دارد.

  •  بینش ارزشمندی در مورد مشتریان خود به دست می آورید

ارتباط مستقیم با مخاطبان به شما کمک می کند مخاطبان خود را بهتر بشناسید. شما می بینید که چه کسی با پست های شما تعامل دارد و چگونه با آنها ارتباط برقرار می کند. این به شما کمک می کند تا استراتژی خود را برای بهتر کردن حساب اجتماعی فروشگاهتان، برای دنبال کنندگان خود تطبیق دهید.

  • می بینید که مخاطبان شما چگونه کسب و کار شما را درک می کنند

همیشه خوب است که بدانید دیگران چگونه به کسب و کار شما نگاه می کنند. با بازاریابی شبکه های اجتماعی، می دانید که مخاطبان شما در مورد کسب وکار شما چه فکری می کنند. این یک مزیت بزرگ بازاریابی رسانه های اجتماعی است زیرا می توانید روی بخش هایی که مردم در کسب و کار شما احساس رضایت می کنند، سرمایه گذاری کنید و عناصری را که دوست ندارند اصلاح کنید.
ارتباط مستقیم با مخاطبان شما راهی عالی برای بهبود کلی کمپین بازاریابی شماست. شما از طرفداران خود بینش دریافت خواهید کرد و می توانید استراتژی رسانه های اجتماعی خود را با نیازهای آنها تطبیق دهید.

با فروشگاه ساز وب از تو برندسازی کنید.

برندسازی کسب و کار

3.  برند خود را می سازید

یکی از مزیت های بازاریابی رسانه های اجتماعی، توانایی ایجاد برند شما است. وقتی با مخاطبان علاقه مند ارتباط برقرار می کنید، آنها را در معرض برند خود قرار می دهید. این پلتفرم‌ها به شما امکان می‌دهند تا عکس‌ها، ویدیوها و موارد دیگر را بسته به شبکه‌های اجتماعی پست کنید. این یک راه عالی برای معرفی برندتان به افراد علاقه مند به کسب و کار شما است و باعث ایجاد وفاداری به برند می شود. هرچه افراد بیشتر با برند شما آشنا شوند، مشتریان بیشتری را به سمت شما هدایت خواهند کرد، زیرا مردم تمایل دارند برندهای خوبی را که می‌شناسند، به یکدیگر معرفی کنند.این بدان معنی است که فالوورها می توانند محتوای شما را با دوستان و خانواده خود به اشتراک بگذارند که به معرفی برند شما در معرض دید افراد بیشتری کمک می کند.

4.  ترافیک را به سمت وب سایت خود هدایت می کنید

رسانه های اجتماعی یک کاتالیزور عالی برای هدایت ترافیک به وب سایت کسب و کار شما هستند. اکثر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به شما اجازه می‌دهند تا محتوا را با پیوند به وب‌سایت خود ارسال کنید. وقتی محتوای قانع‌کننده ایجاد می‌کنید، می‌توانید مخاطبان خود را ترغیب کنید تا بر روی پیوند کلیک کنند. این موضوع آن ها را به سایت شما هدایت می کند، جایی که می توانند درباره کسب و کار شما اطلاعات بیشتری کسب کنند.

این یک فرصت عالی برای شما است تا به مخاطبان خود کمک کنید تا با کسب و کار شما بیشتر آشنا شوند.آنها می توانند وب سایت شما را بررسی کنند و در مورد محصولات و خدمات شما اطلاعات کسب کنند.بسته به کسب‌وکارتان، حتی می‌توانید به افراد اجازه دهید از سایت شما برای رزرو قرار ملاقات یا انتشار محتوا استفاده کنند. برای مثال، یک استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی دندانپزشکی، ممکن است افراد را به وب سایت مطب هدایت کند تا اولین قرار ملاقات خود را رزرو کنند و فرم های جدید بیمار را تکمیل کنند.

5. عملکرد خود را ارزیابی کنید

یکی دیگر از مزیت شبکه های اجتماعی، توانایی ارزیابی عملکرد شما است. هر زمان که یک کمپین بازاریابی را اجرا می کنید، پلتفرم های رسانه های اجتماعی ردیابی کمپین  را برای شما آسان می کند تا ببینید آیا نتایج قابل قبولی کسب می کنید یا خیر. شما می توانید تعیین کنید که چند نفر پست های شما را ببینند، نظر بدهند، لایک کنند، به اشتراک بگذارند و موارد دیگر. اگر یک کمپین تبلیغاتی اجرا می کنید، می توانید معیارهای آن را نیز مشاهده کنید. معیارهایی مانند نمایش‌ها، کلیک‌ها و تبدیل‌ها را خواهید دید.

زمانی که بتوانید عملکرد شبکه های اجتماعی خود را ارزیابی کنید، می توانید آن را بهینه کرده و آن را بهبود ببخشید تا نتایج بهتری حاصل شود.

6. می توانید به صورت رایگان به شبکه های رسانه های اجتماعی بپیوندید

یکی از بزرگترین مزایای شبکه های اجتماعی این است که شروع آن کاملا رایگان است. هیچ یک از بزرگترین پلتفرم ها هیچ نوع هزینه ثبت نام ندارند، بنابراین تنها سرمایه گذاری که باید انجام دهید در قالب زمان است.

گزینه های تبلیغاتی پولی در اکثر شبکه های اجتماعی وجود دارد که می توانند ابزاری عالی برای افزایش دنبال کنندگان شما و دستیابی به کاربران بیشتر باشند، اما به هیچ وجه برای کسب و کارها اجباری نیستند.

7. محتوای ویروسی ایجاد کنید

شاید منحصر به فردترین مزیت رسانه های اجتماعی، امکان کمک گرفتن از فالوورهای شما باشد. مردم دوست دارند چیزهایی را با حساب کاربری خود به اشتراک بگذارند. از عکس ها و دستور العمل ها گرفته تا مقالات جالب و معاملات داغ. برخلاف سایر اشکال بازاریابی اینترنتی، مانند سایت و یا تبلیغات پولی، محتوا در رسانه های اجتماعی به آسانی و بدون پرداخت هزینه به اشتراک گذاشته می شود. هر چقدر هم که دامنه دسترسی شما گسترده باشد و محتوا جذاب تری تولید کنید، فالوورهای شما می توانند محتوای شما را را با دیگران به اشتراک بگذارند، و آن ها را به سمت شما جذب کنند و به شما دسترسی وسیع تری (با هزینه کمتر) نسبت به یک کمپین بازاریابی سنتی بدهند.

سخن آخر

شبکه های اجتماعی، فرصت های زیادی را برای کسب و کار شما ایجاد می کند تا به مشتریان جدید دست یابید. این یک راه عالی برای ارتباط با مخاطبان و کمک به آنها برای آشنایی با کسب و کار شما است. اگر آماده بهره‌مندی از مزایای شبکه‌های اجتماعی هستید، وب از تو به شما در آنلاین کردن کسب و کارتان کمک می‌کند.

وب از تو یک سامانه‌ی آنلاین برای کمک به آنلاین کردن فضای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک است. رابط کاربری زیبا و راحت، پنل‌های مدیریتی با امکانات پیشرفته، تعامل آسان مشتریان و فروشندگان، پرداخت مستقیم به حساب فروشندگان، نماد اعتماد الکترونیک و پشتیبانی 24 ساعته از جمله امکاناتی هست که در اختیار کاربران وب از تو می‌باشد.