همه ما با وب‌سایت‌های حرفه‌ای و پورتال‌های تجاری آشنا هستیم، اما لازم نیست یک وب‌سایت تماماً تجاری باشد. ایجاد یک وب سایت شخصی که در آن می توانید علایق و احساسات خود را به اشتراک بگذارید یا با تعداد زیادی از افراد در تعامل باشید، آسان است. در اینجا نگاهی به شروع کار با یک وب سایت شخصی می اندازیم.

اگر شخصی هستید که حضور فعالی در فضای مجازی دارید، وجود یک وب سایت شخصی می تواند مهارت های فردی و شغلی شما را به خوبی نمایش دهد. اگر یک حسابدار یا مدیر یک مجموعه هستید که شغل شما هیچ ارتباطی با فضای دیجیتال ندارد. یک سایت شخصی باعث می شود که دیگران با تخصص شما به طور کامل آشنا شوند.

چرا به وب سایت شخصی نیاز داریم؟!

یک وب سایت شخصی، فضایی برای شما فراهم می کندکه نه تنها می توانید تخصص و مهارت خود را به دیگران معرفی کنید، بلکه با کمک آن می توانید به توسعه مهارت های شخصی و توسعه کسب وکارتان بپردازید. شما به دلایل مختلفی به وب سایت شخصی نیاز دارید. بسیاری از افراد سایت های شخصی را به عنوان یک رزومه کاری در نظر می گیرند. در حالیکه برخی می خواهند نام آن ها به عنوان یک برند مجزا ذکر شود. در ادامه به دلایل مهمی برای طراحی سایت شخصی اشاره می کنیم:

  • اکانت های شبکه اجتماعی برای معرفی شما و جایگاه شغلیتان لازم هستند ولی کافی نیستند، شما هم به عنوان یک شخص حقیقی نمی توانید به شبکه های اجتماعی بسنده کنید، چرا که این شبکه ها محدودیت های مختلفی دارند که مجبورید از آنها تبعیت کنید.
  • اکثر شبکه های اجتماعی محدودیت هایی برای درج نمونه کار یا محتوا شما دارند. برای مثال در بایو اینستاگرام، شما از تعداد محدودی کاراکتر برای شرح شغل و توضیحات شخصی می توانید استفاده کنید و یا در لینکدین نمی توانید تعداد زیادی عکس از نمونه کارهای خود قرار دهید.
  • پلتفرم هایی که امروزه بسیار رایج شده اند، ساختار و محتوای یکسانی دارند و نمی توان آن ها را تغییر داد. ولی یک سایت شخصی به گونه ای طراحی می شود که تمام قسمت های آن را می توان شخصی سازی کرد.
  • یک هنرمند مشهور، یک نویسنده حرفه‌ای یا نیمه حرفه‌ای، یک مدیر با سابقه، یک معلم، یک عکاس و … هرکدام می‌توانند محتوای مفید و ارزشمندی داشته باشد که قطعاً در قالب وب سایت به صورت موثر‌تری در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرند.
  • اگر شما به عنوان بلاگر در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنید، احتمالا با محدودیت تعداد کاراکتر در هر پست اینستاگرامی مواجه شده باشید. این در حالی است که شما در بخش وبلاگ یک سایت شخصی می توانید بدون محدودیت تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

امکاناتی که یک وب سایت شخصی باید داشته باشد

در طراحی سایت شخصی، موارد زیادی را باید رعایت کنید که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد :

رزومه

رزومه، یک تصویر ذهنی را از توانایی‌ها و فعالیت‌های شما در زمینه شغل مورد نظر نشان می‌دهد. باعث می‌شود کارفرمایان با مطالعه آن متقاعد شوند با شما همکاری کنند. طراحی سایت شخصی به تنهایی یک رزومه محسوب می شود اما لازم است که رزومه خود را در قالب یک فایل روی سایت بارگزاری کنید تا بازدیدکنندگان به راحتی بتوانند آن را دانلود کند.

صفحه درباره ما

اطلاعات شخصی و شغلی خود را در این صفحه درج کنید تا مخاطبان با شما و فعالیت هایتان به خوبی آشنا شوند.اکثر افراد در این بخش مطالبی طولانی و خسته کننده برای کاربر و یا نوشته ای کوتاه و ناقص قرار میدهند که می تواند اعتبار سایت یا شما را زیر سوال ببرد.

صفحه تماس با ما

این صفحه، پل ارتباطی میان شما و مخاطبانتان است. در این صفحه شما به صورت مستقیم با مخاطبان و کاربران خود در تماس خواهید بود و می توانید آنها را به تعامل با خود ترغیب نمایید. سعی کنید راه های ارتباطی مختلف با خود مانند آیدی اینستاگرام، لینکدین، توئیتر و … را در این بخش قرار دهید تا مخاطبان به راحتی و بدون محدودیت به شما دسترسی پیدا کنند.

وبلاگ

در وبلاگ می توانید مقالات مرتبط با تخصص خود را به اشتراک بگذارید. کاربران با خواندن این مقالات می توانند با علایق شما، حیطه کاری شما و… آشنا شوند. این مقالات می توانند جنبه آموزشی داشته باشند و کاربران زیادی را به سمت شما و سایت شما هدایت کند.

نمونه کارها

در نظر گرفتن بخشی از وب سایت شخصی، برای درج و قرار دادن نمونه کارهایتان می تواند بسیار موثر باشد. زمانیکه افراد وارد سایت شما می شوند می توانند، نمونه کارهای شما را در قالب های مختلف و با کیفیت بالا ببینند.

مهارت ها

اگر مهارت های متعددی دارید که باید درباره هرکدام از آنها به صورت جداگانه توضیح دهید، باید صفحه جداگانه ای برای هریک از مهارت های خود در نظر بگیرید و به طور کامل آن را شرح دهید.

طراحی وب سایت شخصی

وب سایت شخصی شما می تواند درباره هر چیزی که می خواهید باشد، از جمله سرگرمی ها، نمونه کارها یا سایر علایق. این می‌تواند یک وب‌سایت گردشگری باشد که ماجراجویی‌های شما را به اشتراک می‌گذارد، همراه با فضایی برای نظرات و گفتگو و تعامل با افراد علاقمند به محتوایی که تولید می کنید. اگر نویسنده هستید، وب‌سایت شخصی شما می‌تواند بستری برای دریافت بازخورد درباره ایده‌های داستان یا کتاب های شما باشد.

وب از تو

وب از تو، سایت اختصاصی کسب و کارتان را در کمتر از سه دقیقه، در اختیار شما خواهد گذاشت. استفاده از یک فروشگاه اینترنتی یعنی حضور در فضای اینترنت به صورت شبانه روزی. این امر صاحبان کسب و کار را قادر می سازد تا در هر ساعت از شبانه روز با مشتریان خود ارتباط داشته و پرسش و پاسخ های خود را مطرح نمایند. سامانه مدیریت مشتریان وب از تو به شما کمک می‌کند تا بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش خود را به سادگی مدیریت کنید و تجربه خرید بهتری را برای مشتریان خود فراهم کنید.