بسیاری از افراد زمانی که وارد یک وبسایت می شوند ناخودآگاه به این فکر می کنند که می توانند فروشگاه اینترنتی خود را داشته باشند. ساخت فروشگاه های اینترنتی، به شما این امکان را می دهد تا بدون محدودیت های موجود در فروش حضوری، درآمد بیشتری را تجربه کنید. طراحی فروشگاه اینترنتی مثل راه اندازی فروشگاه فیزیکی مراحل خاص خود را دارد، که باید به ترتیب انجام شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا مراحل راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی را با هم بررسی کنیم.

برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی، دو راه دارید اول استفاده از وب سایت های وردپرسی است و راه میانبر بعدی استفاده از فروشگاه ساز های آنلاین است. برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی با استفاده از وردپرس، باید مراحل زیادی را طی کنید :

1. انتخاب هاست مناسب

شما در راه اندازی فروشگاه فیزیکی نکات مهمی را در نظر می گیرید. مثلا به دنبال مکانی می گردید که که تردد بیشتری را داشته باشد و به راحتی اکثر مردم به آن دسترسی داشته باشند. شرایط که ممکن است یک فروشگاه فیزیکی برای مشتریان خود در نظر بگیرد شامل وجود محل مناسب برای پارک خودرو و شرایط مناسب رقابتی با فروشگاه های دیگر است. در ساخت فروشگاه اینترنتی هم باید این موضوعات در نظر گرفته شود.

در مرحله اول ساخت فروشگاه اینترنتی باید یک هاست مناسب انتخاب کنید. سرعت بالا آمدن سایت، پشتیبانی ازسایت و اطلاعات بارگذاری شده ، امنیت ، توانایی ساپورت تعداد زیادی از بازدیدکنندگان سایت و … به انتخاب هاست بستگی دارد. اکثر شرکت هایی که هاست ارائه می دهند پیشنهاد می دهند تا در ابتدای شروع کار خود از فضای کمتری استفاده کنید تا هزینه های شما کاهش پیدا کنند اما باید به این نکته توجه کرد که بعدها به فضای بیشتری برای ذخیره اطلاعات در سایت احتیاج خواهید داشت و باید هزینه بیشتری برای ارتقا هاست بپردازید.

2.انتخاب قالب

بعد از انتخاب هاست، نوبت به چیدمان داخلی وبسایت شما می رسد. قالبی که برای وب سایت خود انتخاب می کنید. باید متناسب با کسب و کار شما باشد تا مشتریان به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند. در مورد فروشگاه سازهای اینترنتی شما نیاز به طراح تخصصی ندارید و می توانید از قالب های آماده استفاده کنید. از قالبی استفاده کنید که نیاز های کسب و کار شما را برآورده کند. تم رنگی فروشگاه، نکته بسیار مهمی است که باید رعایت کنید. برای مثال شرکت های خدماتی از تم رنگی آبی و سبز استفاده می کنند.

نکات مهمی که در انتخاب قالب باید درنظر بگیرید :

  • تناسب ویژگی های قالب با نیازهای وب سایت شما
  • بررسی بودجه برای انتخاب قالب وردپرس مناسب
  • تاثیر قالب روی سئو سایت
  • زیبایی و جذابیت بالای قالب انتخابی
  •  پیشتیبانی و آپدیت منظم قالب
  •  ریسپانسیو بودن و موبایل فرندلی بودن قالب
  • قابلیت شخصی سازی قالب
  • پشتیبانی قالب از صفحه سازهای محبوب
  •  سرعت و امنیت بالای قالب
  •  سازگار بودن قالب با افزونه های پر استفاده
  •  رابط کاربری آسان
  •  سهولت نصب و راه اندازی قالب

3.انتخاب نام و دامنه متناسب با نوع کسب و کار

در هر زمینه ای که قصد ساخت فروشگاه اینترنتی دارید ، باید نام متناسب با کسب و کارتان را انتخاب کنید. این نام باید برای مشتریان ملموس باشد و به محض شنیدن این نام به نوع کسب و کار شما پی ببرند و فروشگاه شما برای آنها تداعی شود. دامنه یک سایت یا فروشگاه اینترنتی باید به نحوی انتخاب شود که متناسب با نام کسب و کار باشد و بتوان به راحتی آن را میان هزاران وب سایت پیدا کرد.

امروزه میلیون ها نام دامنه در زمینه های مختلفی در اینترنت ثبت شده اند که طبیعتا دامنه هایی که نام جذاب، کوتاه، مفهومی و متناسب با نوع کسب و کار بکار رفته است، به یاد ماندنی تر خواهند بود. سعی کنید نام وب سایت خود را با دوستانتان به اشتراک بگذارید تا به مرور در میان سایر کاربران شناخته شود.

4.امکانات مورد نیاز

امکان مقایسه محصولات و نقد و بررسی محصولات، امکان ثبت نظرات کاربران، امکان ارسال مطالب و مقالات و دسته بندی و انتخاب برند محصول و … در قالب های متنوع وجود دارد و شما بسته به نوع وب سایت خود می توانید از آن ها استفاده کنید. یک فروشگاه اینترنتی مناسب، باید حداکثر امکانات برای برآورده کردن انتظارات صاحب کسب و کار و مشتری از یک فروشگاه اینترنتی را داشته باشد. این امکانات شامل موارد زیر است :

  • امکان ایجاد و دسته بندی بی نهایت محصول
  • درگاه پرداخت مستقیم
  • امکان درج تصویر و توضیحات محصول
  • پشتیبانی و مشاوره
  • بهینه سازی و سئو مناسب
  • قابلیت جستجو میان محصولات
  • ریسپانسیو بودن

5.ایجاد اعتماد با اینماد

خود را به جای کاربران بگذارید شما از کسی خرید می کنید که هیچ شناختی از او ندارید  یا از شخصی که به او اعتماد کامل دارید؟! مسلما گزینه دوم. اعتمادسازی برای سایت های اینترنتی بحثی است که باید حتما مورد توجه قرار گیرد تا روند فروش شما را بهبود ببخشد. یکی از روش هایی که شما می توانید اعتماد مشتریان خود را جلب کنید استفاده از اینماد برای کسب وکارتان است. اینماد وب از تو، این اعتماد را به مشتریان شما می دهد تا با خیال راحت تری از شما خرید کنند و مطمئن باشند که هیچ مشکلی در روند خریدشان شکل نخواهد گرفت.

مقاله مرتبط : آموزش گرفتن اینماد جدید (نماد اعتماد الکترونیکی)

6.درگاه پرداخت

بعد از گرفتن اینماد، نوبت فعال کردن درگاه پرداخت است. در چند سال اخیر، اکثر مردم پرداخت های بانکی خود را با کمک اینترنت انجام می دهند. فروشگاه سازی که انتخاب می کنید، باید قابلیت اتصال به درگاه بانکی را داشته باشد. داشتن درگاه پرداخت مستقیم، به مشتری این اعتماد را می دهد که خریدش با حاشیه امنیتی بسیار بالایی انجام خواهد شد.

برای فعال کردن درگاه پرداخت باید شماره حسابی از تمامی بانک هایی که قصد استفاده از درگاه پرداخت آن را دارید، داشته باشید. بعد از این مرحله با وارد شدن به سایت شرکتی که طرف قرارداد بانک مد نظر شما است، درخواست درگاه پرداخت الکترونیکی کنید تا روند اداری گرفتن درگاه پرداخت آغاز شود.

فروشگاه سازهای آنلاین

فروشگاه سازهای آنلاین، تمام این مشکلات را برای شما آسان کرده اند. با استفاده از فروشگاه سازهای آنلاین تمام این موارد در کوتاه ترین زمان ممکن حل می شود. با استفاده از قالب های متنوعی که در فروشگاه سازها قرار دارد می توانید امکانات زیادی را در اختیار کاربران خود قرار دهید. دسته بندی های متنوعی برای محصولات خود در نظر بگیرید و درگاه پرداخت مستقیم کسب و کار خود را فعال کنید. قابلیت دیگری که این فروشگاه سازها دارند این است که دیگر نیازی به خرید هاست ندارید، کافیست با مراجعه به یکی از فروشگاه سازها، فروشگاه اینترنتی خود را در کمترین زمان ممکن راه اندازی کنید.

وب از تو 

با استفاده از فروشگاه ساز وب از تو، شما در کوتاه ترین زمان ممکن، علاوه بر اینکه می توانید سایت اختصاصی کسب و کار خود را بسازید. می توانید با فعال کردن قابلیت اتصال به ترب، محصولات خود را در وب سایت ترب به صورت خودکار درج کنید.

وب از تو یک سامانه‌ی آنلاین برای کمک به آنلاین کردن فضای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک است. رابط کاربری زیبا و راحت، پنل‌های مدیریتی با امکانات پیشرفته، تعامل آسان مشتریان و فروشندگان، پرداخت مستقیم به حساب فروشندگان، نماد اعتماد الکترونیک و پشتیبانی حرفه‌ای از جمله امکاناتی است که در اختیار کاربران وب از تو می‌باشد.