اگر شما بخواهید یک سایت (به عنوان مثال یک فروشگاه اینترنتی) راه‌اندازی کنید، احتمالا یکی از اولین کلمه‌هایی که به گوشتان می‌رسد دامنه باشد. دامنه (دامین یا domain) اصطلاح پیچیده‌ای نیست و ممکن است تاکنون بسیار با آن سروکار داشته‌اید، اما متوجه آن نشده باشید. در این مقاله سعی کرده‌ایم به ساده‌ترین شکل ممکن آن را توضیح دهیم.

همچنین در این مقاله به نکات مهم دیگری در خصوص دامنه‌ها اشاره خواهیم کرد تا اطلاعاتتان تکمیل گردد.

دامنه چیست؟

همانطور که می‌دانید هر مکانی دارای یک آدرس خاص و یکتا می‌باشد به گونه‌ای که بر اساس آن می‌توان موقعیت‌ آن مکان را به راحتی پیدا کرد همانند آدرس فروشگاه، منزل یا محل کار. در دنیای اینترنت نیز به همین شکل است. شما برای پیدا کردن سایت‌های مختلف، باید آدرس آنها در فضای اینترنت را جست‌وجو کنید، به این آدرس اینترنتی، دامنه می‌گویند.
به عنوان مثال دامنه‌ی سایت ما www.webazto.ir می‌باشد که با جست‌وجوی آن می‌توانید به راحتی سایت ما را پیدا کنید. همانند شکل زیر:

دامنه فروشگاه‌ساز وب از تو

وب سایت یا فروشگاه اینترنتی شما نیز باید دامنه‌ی خود را داشته باشد، در غیر این صورت در دنیای بی‌کران اینترنت گم خواهید شد!

قسمت‌های مختلف یک دامنه

هر دامنه دارای دو قسمت می‌باشد که با نطقه (.) از یکدیگر جدا شده‌اند، البته بدون www ابتدای آن. این دو قسمت شامل:

  1. نام دامنه: هر نامی که شما به دلخواه برای سایت خود انتخاب کنید. بدون محدودیت و فقط شامل حروف، اعداد و خط فاصله (-) آن هم صرفا برای جداسازی کلمات!
  2. پسوند: پسوندها انواع مختلفی دارند که نشان‌دهنده‌ی نوع دامنه می‌باشند. همانند دامنه‌های ملی (ir.)، تجاری (com.)، فروشگاهی (shop.)، شبکه (net.) و غیره.  در خصوص پسوند دامنه‌ها به صورت مفصل در مقاله‌ی انواع پسوندهای دامنه توضیح داده‌ایم.

به عنوان مثال اگر دقت کرده باشید، نام دامنه‌ی سایت ما webazto و پسوند آن ir می‌باشد.

قسمت‌های مختلف دامنه

نکاتی در مورد دامنه‌

  • برای ساخت سایت یا فروشگاه اینترنتی، وجود دامنه الزامی است.
  • کاملا اختصاصی و منحصربه‌فرد می‌باشد. همانند آدرس پستی که نمی‌تواند مربوط به چند خانه باشد!
  • می‌توان دامنه‌ها به صورت یک‌ساله یا پنج‌ساله خریداری نمود. (در خصوص نحوه خرید و ثبت آنها در انتهای مقاله توضیح می‌دهیم)
  • با توجه به نوع سایت، پسوند دامنه می‌تواند متغیر باشد.
  • هر چه نام آن کوتاه‌تر و خواناتر باشد، در ذهن مشتریان ماندگارتر خواهد بود.
  • دامنه با URL تفاوت دارد! دامنه همان آدرس سایت است (همانند webazto.ir) اما URL نشانی سایر بخش‌های سایت می‌باشد، مثلا صفحه درباره ما به آدرس webazto.ir/aboutUs یک URL می‌باشد.

دامنه چطور ثبت می‌شود؟

بررسی موجود بودن دامنه

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، دامنه کاملا منحصر به فرد و متعلق به یک نفر می‌باشد، لذا ابتدا از موجود بودن آن اطمینان پیدا کنید. به عنوان مثال شما نمی‌توانید webazto.ir را خریداری نمائید چرا که متعلق به شخص (یا شرکت) دیگری می‌باشد!

برای این کار می‌توانید از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاستینگ و دامین کمک بگیرید. این شرکت‌ها یک بخش مخصوص جست‌وجو دارند که به کمک آن می‌توانید نام دامنه‌ی مدنظر خود را به همراه پسوند آن جست‌وجو کرده و از موجود بودن یا نبودن آن مطلع شوید.

به عنوان مثال در شکل زیر از بخش جست‌وجوی شرکت پارس‌پک استفاده می‌کنیم:

جست‌وجوی دامنه

خرید دامنه

پس از این که اطمینان پیدا کردید دامنه‌ی شما موجود است، می‌توانید از طریق همان شرکت ارائه‌دهنده‌ی خدمات، دامنه‌ی خود را خریداری فرمائید. همانطور که اشاره شد، می‌توانید به صورت یک‌ساله یا پنج‌ساله خرید خود را انجام دهید.

نکته: در نظر داشته باشید در صورتی که دامنه‌ی ir. خریداری نمائید، نیاز به ثبت‌نام در سایت www.nic.ir و ارائه مدارک شناسایی خواهید داشت.

ساخت فروشگاه اینترنتی بدون ثبت دامنه!

چطور چنین چیزی ممکن است؟ در ادامه بیان می‌کنیم …

در کل شما برای ساخت فروشگاه اینترنتی باید سه مورد کلی را در نظر بگیرید:

  1. سفارش طراحی و کدنویسی سایت یا فروشگاه اینترنتی
  2. تهیه دامنه
  3. تهیه هاست (یا فضای میزبانی)

اما جالبه بدونید با استفاده از  فروشگاه‌ساز وب از تو کار شما بسیار راحت خواهد شد و دیگر نیازی به فراهم کردن 3 مورد بالا نخواهید داشت!
اگر قصد راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی دارید، می‌توانید بدون نیاز به ثبت دامنه فروشگاه خود را در کمتر از 3 دقیقه راه‌اندازی نمائيد. تنها کاری که نیازه انجام بدید اینه که در وب از تو ثبت‌نام کنید و از 14 روز تست رایگان بهره‌مند شده و با اطمینان تصمیم بگیرید.

جمع‌بندی

لازم است بدانید دامنه‌ی با مفهوم، کوتاه، جذاب و مرتبط با نوع کسب‌وکار یکی از مهمترین نکات در طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی می‌باشد چرا که قرار است یک کسب‌وکار مدت زیادی با آن شناخته شود. لذا بهتر است برای انتخاب آن وقت کافی بذارید.

اگر هنوز سوالی در ذهن شماست که پاسخی برای آن نیافته‌اید، خوشحال می‌شویم از قسمت دیدگاه‌ها آن را با ما درمیون بذارید.