با دسته بندی محصولات، به کسب و کارت نظم بده

وقتی وارد یک فروشگاه می شوید،اولین کاری که انجام می دهید چیست؟

اگر یک فروشگاه بزرگ معمولی باشد، ممکن است پاهای شما به طور طبیعی، شما را به جایی که باید بروید، هدایت کند. شما می دانید کجا می توانید محصول موردنظر خودتان را بر اساس دسته بندی ها و تابلوهای راهنما پیدا کنید. همین مسئله برای سازماندهی محصولات در فروشگاه های آنلاین هم ظاهر می شود. وب سایت ها، دسته بندی محصولات را در منوی بالای سایت شما نمایش می دهند و مانند یک تابلو راهنما عمل می کند. مشتریان تنها با یک کلیک به بخش مورد نظر خود هدایت می شوند. طبقه بندی محصولات در فروشگاه های آنلاین ، این امکان را به مشتریان می دهد تا در کوتاه ترین زمان ممکن محصول موردنیازشان را پیدا کنند و تجربه خرید بهتری را داشته باشند.

چرا دسته‌بندی مهمه؟!

تصور کنید می خواهید از آنلاین شاپی خرید کنید که همه محصولات آن در صفحات مختلف سایت یا اینستاگرام پخش شده‌اند. واقعاً خرید کردن بسیار دشوار خواهد بود. هیچ کس جرات نمی کند چنین استراتژی فاجعه باری را استفاده کند. وجود دسته بندی های متنوع و هدفمند محصولات در فروشگاه های اینترنتی، این امکان را به مشتری می دهد تا در کوتاه ترین زمان ممکن محصول موردنظرش را پیدا کند.

  • دسته بندی محصولات برای موفقیت کسب و کار، به دلایل زیر بسیار مهم است:
1.تجربه خرید بصری

دسته بندی محصولات مهم است، زیرا تجربه خرید را ساده می کند. این اطمینان را ایجاد می کند که بازدیدکنندگان یک فروشگاه آنلاین، به راحتی می توانند در منوی دسته بندی ارائه شده، مانور دهند. هر چه آیتم های ارائه شده در منوی دسته بندی شما ساده تر و با جزئیات تر باشد، خریداران تجربه خرید بهتری را دارند.

2. یافتن محصول

ایجاد یک سیستم طبقه‌بندی عالی مستقیماً به تعقیب و گریز منجر می‌شود. این برای خریداران پرمشغله که نمی خواهند زمان زیادی را صرف پیدا کردن محصول موردنظر خود کنند، پاسخ می دهد. یک نقشه برای خریداران آنلاین ایجاد می کند. دقیقاً مانند تابلوهای روی سقف در یک فروشگاه مواد غذایی یا فروشگاه، خریداران به طور مستقیم می‌دانند که برای یافتن محصولات مشابه به کجا مراجعه کنند.

بنابراین دسته بندی، منجر به فروش و موفقیت بیشتر می شود. هم برای افرادی که در موتورهای جستجو، جستجو می کنند و هم برای افرادی که در وب سایت فروشگاه جستجو می کنند، پیدا کردن آنچه را که نیاز دارند آسان می کند.اگر شخصی در حال جستجوی انواع خاصی از محصولات در گوگل است، محصولات سازمان یافته و برچسب گذاری شده شما می توانند در نتایج جستجو ظاهر شوند و “محصولات مرتبط” را نمایش دهند.

3. افزایش فروش

با در نظر گرفتن همه عوامل، دسته بندی محصولات به طور طبیعی منجر به فروش بیشتر می شود. وقتی مشتریان بتوانند سریع‌تر پیمایش کنند و آنچه را که نیاز دارند پیدا کنند، قطعا مشتریان بالقوه را از دست نخواهید داد. مطمئناً، بدون یک سیستم طبقه‌بندی بد محصول (سیستمی که محصولات را گم یا پنهان می‌کند و شهودی نیست) از از دست دادن فروش جلوگیری خواهید کرد.

ناتوانی در هدایت مشتریان به سمت کالای مورد نظرشان، تمام تلاش های شما در کسب و کارتان را نابود می کند. حتی اگر مشتریان را مجبور کنید که از نوار جستجو استفاده کنند، باید توجه داشته باشید که طبقه بندی محصولات، جستجو را در وب سایت شما بهبود می بخشد.

4. بهینه سازی موتورهای جستجو

دسته بندی محصولات علاوه بر اینکه ساختار سایت شما را بهبود می بخشد، تأثیر قابل توجهی بر سئو می گذارد. ویژگی های محصول و سایر اطلاعات، زمانی که به خوبی بهینه شوند، سئو داخلی و خارجی شما را تقویت می کنند.

دسته بندی محصولات در اصل ساختار کلی محصولات شما را نمایش می دهد. اگر این دسته بندی بهینه و ساختارمند باشد، کاربران راحت تر به محصولات شما دسترسی دارند. هرچه دسته بندی ها ساده تر و کلی تر باشند ، جستجو محصولات برای کاربران آسان͏͏ تر خواهد بود. این امکان، علاوه بر نظم ظاهری که به فروشگاه شما می دهد، باعث می شود کاربران بدون سردرگمی، تمام محصولات شما را بررسی و مقایسه کنند و در زمان کم تری خرید خود را انجام دهند. متاسفانه با ابزارهایی که اینستاگرام در اختیار کاربران خود قرار می دهد امکان دسته بندی محصولات در فروشگاه های اینستاگرامی وجود ندارد. این مسئله موجب سردرگمی بسیاری از مشتریان آنلاین می شود.

افزایش فروش محصولات با دسته بندی

اینستاگرام و دسته بندی

برخی از صاحبان کسب و کار از هایلایت اینستاگرام به عنوان ابزاری برای دسته بندی استفاده می کنند. با استفاده از قابلیت هایلایت می توانید استوری های قبلی خود را برای همیشه در پروفایل کاربری خود به اشتراک بگذارید. اما کاربران، امکان جستجو بین محصولات شما را از طریق هایلایت ها نخواهند داشت. از طرفی برای چیدمان هایلایت ها نمی توان ترتیب مشخصی تعیین کرد.

عدم امکان ایجاد دسته بندی در فروشگاه های اینستاگرامی، باعث ایجاد بی نظمی و بی ساختاری بسیاری از پیج ها می شود. که باعث می شود بسیاری از  محصولات از دید کاربر خارج شود. این موضوع باعث سردرگمی بسیاری از صاحبان کسب و کار هم می شود، چرا که امکان نمایش تمامی محصولات در یک صفحه برای کاربران فراهم نیست. معمولا فقط تعداد معدودی از محصولاتی که به تازگی انتشار می یابد، نمایش داده می شود.

در صورتی که دسته بندی محصولات، کپشن و هشتگ گذاری به درستی انجام نشود، اکسپلور هم مثل بازدیدکنندگان دچار سردرگمی می شود و یا به صورت ساده تر پیج شما را پیدا نمی کند. این باعث تاثیر منفی روی سئو پیج شما می شود. پایین آمدن سئو، پیج شما در رده های پایین تری از نتایج قرار می دهد. در نتیجه شما مشتریان احتمالی خود را از دست می دهید و به طبع فروش کمتری خواهید داشت.

چطوری دسته‌بندی ایجاد کنم؟!

شما با استفاده از فروشگاه ساز وب از تو، می͏توانید محصولات خود را با استفاده از دسته بندی های متنوع مرتب کنید. این کار به شما کمک می͏کند تا یک صفحه فروشگاهی منظم داشته باشید. به همین دلیل کاربران شما می توانند با استفاده از فیلترهای جستجو پیشرفته محصولات موردنیازشان را فقط با چند کلیک پیدا کنند و تجربه یک خرید آسان را داشته باشند. باید بدانید که گوگل بسیار به ساختار اهمیت می͏دهد. به همین علت هر چقدر ساختار فروشگاه آنلاین شما منظم تر باشد، احتمال اینکه محصولات شما در صدر جستجوهای گوگل قرار بگیرد بیشتر است.