یکی از عوامل پیشرفت و رشد کسب‌وکارها، تعیین استراتژی مناسب برای فروش و بازاریابی می‌باشد. پیشرفت یک کسب و کار یعنی معرفی تبدیل شدن به برند معروف و افزایش فروش و در نهایت افزایش درامد است. فرق ندارند که در مورد کسب و کار کوچک صحبت می‌کنیم یا یک غول تجاری، همه به دنبال راه‌های جدید و خلاقانه برای افزایش فروش و جذب مشتری‌های جدید می‌گردند. اما قبل از پیدا کردن این راه‌ها لازم است موقعیت و امکانات کسب و کار خود را به خوبی بررسی کنیم و سپس استراتژی درستی را برای اهداف خود انتخاب کنیم.

در این مقاله قصد داریم راه های مختلف بازاریابی و افزایش فروش را بررسی کرده و به شما کمک کنیم کسب و کار خود را بررسی کرده و بهترین گزینه را برای شروع و یا گسترش کارخود انتخاب کنید.

فروشندگی شخصی :

فروشندگی شخصی شامل فرآیند زیر می‌باشد:

مراحل فروشندگی شخصی، افزایش فروش و درامد کسب و کار ها ، فروشگاه ساز وب از تو

فرآیند فروشندگی فوق، معامله مدار است. یعنی هدف کمک برای فروش به مشتری است. ولی کمتر کسب وکاری صرفا به دنبال فروش است. بلکه خواهان هدف گیری مشتریان بزرگتری هستند که ضمن جذب، آن‌ها را حفظ کرده و رابطه سودآوری بلند مدت با آنها داشته باشند.

مشتری یابی به معنای یافتن خریدار برای محصولات و خدمات با هدف افزایش سود است. مشتری کسی است که به محصولات و خدمات ما نیاز دارد و توان پرداخت پول کالای مورد نظر و خرید آن را دارد. بعضی از ما محصولات را به کسانی می‌فروشیم که توان پرداخت هزینه آن را ندارند یا تمایل ندارند پول پرداخت کنند. باید قبل از تولید محصول، مشتری هدف را شناسایی کرده و بدانید مشتری ما چه قشری هستند و دلیل نیازشان به کالاهای ما چیست و متناسب با خواسته آن‌ها برنامه خود را تنظیم کنیم.

نزدیک شدن( پیش تماس) مرحله ای است که دقایق اولیه فروش را شامل می‌شود و در جذب اولیه مشتری یا دفع وی بسیار موثر است.

راه های نزدیک شدن به مشتری احتمالی عبارت‌اند از :

  1. فن تمجید و تعریف: ارائه باز خورد مثبت توسط فروشنده در مورد مشتری و کسب و کار
  2. فن معرفی مرجع: معرفی خریداران قبلی شناخته شده و در مورد احترام به مشتری احتمالی
  3. فن ارائه نمونه: ارائه محصول در اندازه و بسته آزمایشی به مشتری احتمالی
  4. فن منافع مشتری: تاکید فروشنده بر حل مشکل مشتری و ارائه ارزش به مشتریان
  5. فن تهییج: تلاش برای جلب توجه و علاقه مشتری به  شیوه‌های متنوع
  6. فن سوال: طرح سوال اولیه از مشتری برای ترغیب به تعامل با مشتری و ایجاد رابطه دو طرفه
  7. فن معرفی: معرفی محصول و باز کردن سر صحبت بامشتری  (ضعیف ترین نوع)

فروش محصولات

در گام بعدی باید فروشنده محصولات خود را ارائه دهد. که از طریق نزدیک شدن و برقراری ارتباط با مشتری احتمالی است. البته توجه داشته باشید بهتر است به جای ارائه خود محصول،  در ابتدا بر روی منافع محصول تمرکز کنند و مهارت ارتباطی خوب و اطلاعات کافی از محصول داشته باشند. در این گام فروشنده باید نقشه مذاکره کننده را داشته باشد.

روش های بازاریابی برای فروش محصولات

بازاریابی اشکال متنوعی از جمله :

  1. فروشندگی حضوری یا شخصی
  2. بازاریابی پستی
  3. بازاریابی کاتالوگی
  4. بازاریابی تلفنی
  5. بازاریابی واکنش مستقیم  تلویزیونی
  6. بازاریابی باجه‌ای
  7. بازاریابی فناوری های جدید
  8. بازاریابی آنلاین و اینترنتی (سریع ترین رشد)

بازاریابی با تلفن همراه ( بازاریابی موبایلی)، پادکست‌ها و وادکست‌ها نمونه‌ای از فناوری‌های جدید می باشند.

فروش و بازاریابی آنلاین و اینترنتی

موفقیت زیاد شرکت‌های فقط کلیکی مانند آمازون دات کام، باعث شده تولید کنندگان و خرده فروشان فیزیکی ارائه خدمت به بازارهای هدف را بازنگری کنند. امروزه تقریبا همه کسب وکارهای های سنتی و فیزیکی، فروش اینترنتی و ارتباطات آنلاین خود را دارند.

معمولا پنج راه برای راه‌اندازی فروش و بازاریابی اینترنتی وجود دارد:

  1. راه اندازی فروشگاه اینترنتی
  2. تبلیغات و فعالیت های آنلاین
  3. شبکه های اجتماعی
  4. ایجاد وبلاگ و انجمن ها
  5. استفاده از ایمیل

راه اندازی فروشگاه اینترنتی و فروش آنلاین

برای فروشندگان و صاحبان کسب و کاری که قصد آنلاین کردن کسب و کار خود را دارند، گام نخست طراحی سایت است. هدف راه اندازی سایت، کسب اعتبار از ناحیه مشتریان و تکمیل روند فروش آنلاین و در نهایت افزایش فروش و افزایش درآمد خواهد بود. امروزه با آنلاین شدن اکثر امور و کارهای اداری و بانکی بهتر آن است که کسب و کار خود را به روز نگه داریم و با پیشرفت روش های کسب درآمد، پیشرفت کنیم تا در دنیای رقابت حذف نشویم.

از جمله مزایای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

  • جذب مشتریان بیشتر
  • عرضه بر مبنای تقاضا
  • حذف هزینه‌های خرید و اجاره
  • فروشگاه همیشه باز و در دسترس
  • بدون نیاز به مکان
  • کاهش هزینه بازاریابی با جامعه هدف تعیین شده
  • گسترش گستره جغرافیایی

فروشندگان و بازاریابان آنلاین برای جلب توجه مشتریان و افزایش بازدید سایت باید به هفت عامل که تحت عنوان هفت سی (7Cs) توجه داشته باشند. (Context, Content, Communication, Customization, Communication, Connection, Commence)

  1. زمینه و طراحی قالب سایت
  2. محتوا گذاری
  3. راه اندازی راه های ارتباط با کاربر با کاربر ( کامنت و نظر خواهی)
  4. سفارشی کردن متناسب با نیاز فروشندگان
  5. راه اندازی راه های ارتباط فروشنده با مشتریان
  6. تعامل و پیوند با سایر همکاران
  7. بهینه سازی برای معاملات و پرداخت ها

_ راه کار وب از تو

در این قسمت از مقاله خالی از لطف نیست که نگاهی گذرا و کوتاه به خدماتی که تیم فروشگاه ساز وب از تو، برای تحقق اهداف ذکر شده در اختیار صاحبان کسب و کار قرار داده اند، بندازیم.

تیم وب از تو با بررسی قلمرو های اصلی کسب و کار انلاین که به چهار دسته زیر تقسیم می‌شوند، جامعه هدف خود را گسترش تجارت B2C(فروشنده به مشتری) و B2B(فروشنده به فروشنده) قرار داده است.

هدف : فروشنده هدف : مشتری
(B2B)
فروشنده به فروشنده
(B2C)
فروشنده به مشتری
فروشنده
(C2B)
مشتری به فروشنده
(C2C)
فروشنده به فروشنده
مشتری

وب از تو در پلتفرم فروشگاه ساز، جهت تحقق Context چندین قالب متنوع برای فروشندگان قرار داده شده تا متناسب با نیاز خود قالب سایت خود را تعیین کنند، در بخش Content علاوه بر همراهی تیم تولید محتوا در تمامی روند محتوا گذاری، جهت انتشار محصولات به صورت خودکار سئو محصول بررسی و برای انتشار و نمایش در گوگل و ترب بهینه می‌شود. برای (بخش ارتباطات و تعامل فروشنده، مشتریان و همکاران (Communication, Customization, Communication) امکانات درج کامنت در زیر محصولات و راه های ارتباطی چت آنلاین را در وبسایت قرار داده‌اند و جهت تسهیل روند پرداخت (Commence) و افزایش اعتماد مشتریان، درگاه پرداختی مستقیم (معاف از مالیات و تسویه آنی) را به حساب فروشندگان وصل کرده تا در کنار راحت شدن روند پرداخت ها، امکان مدیریت مالی و جلوگیری از کمبود نقدینگی قرار داده شده است.

گام نهایی فروش (بستن فروش)، زمانی است که فرایند فروش محصول و یا خدمات توسط یک فروشنده بطور موفقیت آمیز به انجام رسیده باشد. از دیدی فروشنده حرفه‌ای، خریدارانی که هنوز خرید نکرده‌اند در آینده مشتری ما خواهند بود. به علت اهمیت موضوع در مقاله جداگانه به تکنیک‌های بستن فروش (Sales closing Techniques) و خرید مجدد پرداخته‌ایم.