سرنوشت اینستاگرام و فروشگاه‌‌های اینستاگرامی

اینستاگرام، اپلیکیشنی محبوب در ایران و جهان که امروزه نزدیک به 1.7 میلیون کسب و کار ایرانی را میزبانی می‌کند. از معدود شبکه‌های اجتماعی است، که در ایران هنوز فیلتر نشده‌اند ولی بنظر می‌رسد به زودی قرار است با سیاست‌های موجود در كشور، این اپلیكیشن هم به سایر اپلیکیشن ها فیلتر شده بپیوندد. در این مقاله سعی شده به موضوع محدودیت‌های اعمال شده و طرح صیانت و آثار آن‌ها بر کسب و کار‌های اینستاگرامی پرداخته شود.

به گزارش پادرو،  بیش از یك میلیون شغل به واسطه اینستاگرام ایجاد شده كه 400 هزار فروشگاه در حال فعالیت هستند. با نگاهی به گزارش‌های منتشر شده، بازاری 40 هزار میلیاری در سال را ایجاد كرده است. متاسفانه وزارت ارتباطات همچنان با نادیده گرفتن تاثیر اینترنت بر منبع درآمد این جمعیت ، قدمی برای اصلاح وضع موجود برنمی‌دارند و و با اختلال اینترنت و كاهش پهنای باند اینستاگرام و واتساپ بسیاری از كسب‌وكارها با مشكل مواجه شده‌اند.

با توجه به اختلالات اخیر، از كار افتادن فیلترشكن‌ها، كاهش سرعت اینترنت و … . “فیلترینگ رایج‌ترین روش از دسترس خارج کردن محتوا یا پلتفرم‌ها بوده و به دلایل مختلف به‌عنوان گزینه نخست اعمال کنترل و محدودیت برای اینترنت مورد استفاده قرار گرفته است.

سایه سنگین طرح صیانت بر فروشگاه‌های آنلاین

هرچند طرح صیانت در سال‌های گذشته بسیار خبرساز شد و مخالفت‌ها و اعتراضاتی را در میان کاربران ایجاد کرد، اما در نهایت به تصویب نرسیده و تبدیل به قانون نشد. اما اكنون به گزارش خبر آنلاین، به نقل از نوری‌قزلجه (نماینده مجلس) :

از نظر محتوایی سه ماده مهم طرح صیانت در شورای عالی مصوب شده است

گفت: آنچه شورای عالی فضای مجازی مصوب کرده تقریبا در همان ادبیات و چارچوبی است که در طرح صیانت معروف مجلس مطرح شده بود و مثل اینکه به جای دستگاه‌ها نماینده دستگاه‌ها در ترکیب کمیسیون عالی تعیین شدند. اما محتوا همان محتوای طرح صیانت معروف است.

با این وجود، سیاست‌های فضای مجازی در کشور روز به روز بیشتر به سمت محدود کردن کسب‌وکارها و فعالیت فروشگاه‌های اینستاگرامی‌ می‌رود. برای مثال فقط در مرداد سه بار اینترنت به دلایل مختلف قطع یا دچار اختلال شد. همچنین به‌طور مشخص یک بار دسترسی به اینستاگرام برای کاربران ایرانی مختل شد.

با توجه به گزارشی دیگر از روابط عمومی پادرو، با مقایسه آمارهای منتشر شده، در دو ماه تیر و مرداد نشان می‌دهد فروشگاه‌های اینستاگرامی‌ تا ۳۵ درصد بازدید و بین ۱۰ تا ۵۰ درصد فروش خود ازطریق اینستاگرام را به دلیل اختلالات اینترنت از دست داده‌اند.

بغرنج شدن شرایط برای فروشگاه های اینستاگرامی

طی روزهای اخیر و پس از تصویب چند ماده از نسخه جدید طرح صیانت از فضای مجازی، کسب و کارهای آنلاین مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده اند. اما پس از اعتراضات مردمی، تنها واکنش رئیس مجلس به این مخالفت ها این بوده است که فضاسازی درباره طرح صورت گرفته و مجلس به دنبال مسدودسازی نیست. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در نسخه جدید طرح حمایت از از حقوق کاربران فضای مجازی، تمام سخت‌گیری‌هایی که برای فعالیت پلتفرم‌های خارجی در ایران در نظر گرفته شده، شامل حال پلتفرم‌های داخلی (بله، آپارات و آی‌گپ و اسنپ و کافه بازار و بلد) نیز می‌شود و ملزم هستند نسبت به ثبت در یک درگاه که ضوابط آن را کمیسیون می‌نویسد و سپس معرفی یک نماینده ازسوی خود اقدام کنند تا درصورت وجود مشکلی مربوط به انتشار محتوای دارای مشکل یا رخ‌دادن یک جرم در پلتفرم‌شان، پاسخگو مشکل باشند.

طرح صیانت از فضای مجازی می‌تواند ضربه جبران‌ناپذیری به کسب‌وکارها اینستاگرامی وارد کند؛ علی‌الخصوص به کسب‌وکارهای کوچک و غیررسمی زنان کشور که برخی از آن‌ها سرپرست خانوار خود هستند و مسئولیت سنگینی بر دوش دارند. همچنین اجرای این طرح برای معلولانی که راهی جز کسب درآمد از طریق اینترنت ندارند؛ مضر خواهد بود.

راهکار وب از تو برای جلوگیری از ضرر و زیان های احتمالی

با توجه مشکلاتی که در این مقاله و مقاله‌ای دیگر  با عنوان ” شکست آنلاین شاپ‌ها با فیلترینگ اینستاگرام ” گفته شد. مجموعه وب از تو با بررسی تمامی جوانب احتمالی که ممکن است برای کسب‌وکارها مشکل آفرین باشد، جهت حل این مشکلات، پلتفرم فروشگاه ساز وب از تو را به فروشندگان و مشتریان ارائه می‌دهد. با توجه به امکاناتی که وب از تو در اختیار فروشنده ها قرار می‌دهد و ایرانی بودن این پلتفرم، امنیت و ثبات کسب و کار آنلاین تضمین شده و می‌توانند با خیال راحت به توسعه فروشگاه آنلاین خود بیاندیشند.

 

منابع: