احتمالا تاکنون با کلماتی مثل آنلاین شاپ، فروشگاه آنلاین یا فروشگاه اینترنتی روبرو شدید و حتی ممکنه قصد داشته باشید یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنید، به همین دلیل ممکنه سوالاتی در ذهن شما به وجود آمده باشه، مثل:
آیا فروشگاه اینترنتی سود دارد؟
درآمد یک فروشگاه اینترنتی حدودا چقدر است؟
یک فروشگاه اینترنتی ماهیانه چقدر درآمد داره؟
و …
در این مقاله سعی ‌می‌کنم به ساده‌ترین شکل ممکن این سوالات رو براتون پاسخ بدم. از طرفی هم مثال‌هایی از درآمد فروشگاه‌های اینترنتی را با هم مرور خواهیم کرد تا گفته‌های این مقاله کاملا ملموس باشد.

آیا فروشگاه اینترنتی سود دارد؟

بله سود دارد به شرطی که عوامل مهم و تاثیرگذار رو رعایت کرده باشی. حالا چه عواملی مهم هستند؟

  1. فروشگاه اینترنتی تون رو چگونه ساختید؟ آیا به لحاظ ساختاری مناسب است؟
    اگر سایت فروشگاهی تون دیر بالا میاد، طراحی بهم ریخته‌ای داره، محصولات رو به خوبی نمایش نمی‌ده یا بعضی مواقع اصلا در دسترس نیست، بهتره روی فروش محصول از طریق اون حساب باز نکنید!
  2. آیا فروشگاه شما کاربرپسند است و نیازهای کاربران را راحت برطرف می‌سازد؟
    کاربر بلافاصله پس از وارد شدن به فروشگاه شما باید بتونه محصولشو پیدا کنه، اگر توی صفحه اصلی نیست باید بتونه اونو جست‌و‌جو کنه و سریع بهش برسه. بعدش به راحتی بتونه خرید کنه و اطلاعات سفارشش رو ببینه.
  3. چطور محصولات خود را عرضه می‌کنید؟ آیا برای مشتری جذاب است؟
    محتوایی که در مورد محصول می‌نویسید، تاثیر زیادی توی پیدا کردن و خریدش داره. هرچی محصول رو زیباتر نمایش بدید و اطلاعات کامل‌تری را در مورد آن نوشته باشید، احتمال فروش آن نیز بالاتر می‌رود.
  4. برای جلب اعتماد و اطمینان کاربران و تبدیل آنها به یک مشتری وفادار چه کرده‌اید؟
    آیا محصول خود را ضمانت می‌کنید؟ تضمین بازگشت کالا و عودت وجه دارید؟ برای مشتری خود وقت می‌ذارید و او را در جریان جزئیات کامل محصول قرار می‌دهید؟ اگر این طور است مطمئن باشید 90 درصد اعتماد را جلب خواهید کرد.

البته اینم بگم موارد بالا به صورت کلی بیان شده ولی بیشترین تاثیر رو توی فروش محصول داره. اگر این موارد رو رعایت کرده باشی، می‌تونی از فروشگاه اینترنتی که ساختی توقع کسب درآمد و سود داشته باشی.

منظور از سود چیست؟

یعنی با توجه به میزان هزینه و سرمایه‌ای که گذاشتی (حالا چه هزینه زمانی باشه و چه مالی)، چقدر درآمد خواهی داشت و از این درآمد چقدر سود خواهد بود. خب مطمئنا اگر سرمایه و زمان زیادی رو توی این کار بذاری، سود بیشتری هم خواهی داشت، مثل فروشگاه‌های بزرگ که میلیاردی درآمد دارند.

درآمد یک فروشگاه اینترنتی حدودا چقدر است؟

بسته به تنوع و تعداد محصولات (یعنی بزرگی فروشگاه)، سابقه فعالیت و میزان سرمایه‌ای که هزینه شده این درآمد متفاوت خواهد بود. اگر محصولات زیادی برای فروش دارید، یعنی کاربران بیشتری را به عنوان جامعه هدف پوشش می‌دهید لذا فروش بیشتر و سود بیشتری هم خواهید داشت.

اما بذارین یکم حساب و کتاب کنیم …

در سال 2020 آماری توسط گوگل منتشر شد مبنی بر تعداد جست‌وجوهای کاربران در سراسر دنیا (در زمان همه‌گیری کرونا که مباحث فروش اینترنتی حسابی داغ شد). آمار ایرانی این گزارش این طوری بود که

  • بیش از 1.600 جستجو در ثانیه
  • بیش از 96.000 جستجو در دقیقه
  • حدود 5 میلیون و هشتصد هزار سرچ در ساعت
  • حدود 138 میلیون بار جستجو در طی روز
  • بیش از 4 میلیارد جستجو در ماه
  • و در نهایت چیزی حدود 50 میلیارد جستجو در سال توسط گوگل فقط در ایران اتفاق می افتد.

خب حالا اگر فروشگاه اینترنتی شما بتونه از آمار 138 میلیون جست‌و‌جوی روزانه، فقط 1000 کاربر رو جذب کنه و از این 1000 نفر فقط 500 نفر محصول 100 هزار تومانی شما را بخرند (که من خیلی قیمت رو پایین حساب کردم)، شما 50.000.000 تومان درآمد خواهید داشت که میانگین در یک ماه رقم میلیاردی خواهد شد (البته این فقط درآمده و سود مطمئنا رقم دیگری خواهد بود).

در نظر داشته باشید که روزانه ممکنه حتی 500 نفر به فروشگاه حضوری شما سر نزنند، چه برسه به این که همه شون ازتون خرید کنند!

و چه بسا فروشگاه‌هایی مثل دیجی‌کالا که روزانه میلیاردی درآمد دارند. مثلا در سال 2015 اعلام شد که دیجی‌کالا روزانه حداقل 1 میلیارد و 800 میلیون تومان فروش داشته است! الان که مطمئن باشید این رقم خیلی بیشتره.

پس حالا می‌تونیم بگیم فروشگاه اینترنتی ماهیانه چند میلیارد درآمد داره؟

آره چرا که نه! در صورتی که یک فروشگاه اینترنتی خوب داشته باشی و براش وقت بذاری، تبلیغش کنی، محتوای اصولی بذاری و روی SEO (یعنی بهینه‌سازی محتوای فروشگاه اینترنتی برای موتورهای جست‌و‌جو مثل گوگل) کار کرده باشی.

چطور می‌تونم با هزینه کم، یک فروشگاه اینترنتی حرفه‌ای برای خودم بسازم؟

الان دیگه قرار نیست مثل قدیم هزینه‌های سنگین برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی بپردازی و با یک شرکت بخوای قرارداد ببندی و چند ماه هم طول بکشه. یک راه اقتصادیش استفاده از فروشگاه‌سازه

به عنوان مثال فروشگاه‌ساز وب از تو بهت کمک می‌کنه در کمتر از 3 دقیقه، بدون نیاز به دانش فنی و با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه، فروشگاه اینترنتی تو راه بندازی. کارشناسان وب از تو در مسیر ساخت یک فروشگاه اینترنتی، کاملا همراهت هستند و می‌تونی با خیال راحت یک فروشگاه اصولی داشته باشی که تمامی مواردی که بالا اشاره شد رو داشته باشه.

به کمک وب از تو می‌تونی هم به صورت مارکت پلیس (فروشگاه زیرمجموعه) فعالیت کنی و هم به صورت یک فروشگاه حرفه‌ای و مستقل. اگر می‌خوای همین الان یک فروشگاه بسازی و 14 روز رایگان تست کنی، اینجا فروشگاهتو بساز

کلام آخر

یادتون باشه هیچ وقت نمیشه در مدت زمان کوتاه و با تلاش اندکی، به موفقیت‌های بزرگ رسید. اینو بدونید که اگر یک فروشگاه اینترنتی امروز بسیار پیشرفت کرده و سود میلیاردی داره، نتیجه تلاش‌های مداوم و پشتکار چندین سال اوست. به عنوان مثال دیجی کالا اکنون حدود 17 سال است که فعالیت دارد.

آنچه در این مقاله گفته شد چکیده تجربیاتی است که فروشگاه‌های اینترنتی مختلف آنها را کسب کرده‌اند و به موفقیت رسیده‌اند. خصوصا امروزه با پیشرفت روزافزون فناوری‌ها و دنیای اینترنت، مطمئنا فروشگاه‌های آنلاین رشد چشمگیری خواهند داشت.

پس اگر بیان شد فروشگاه اینترنتی سود دارد فقط گفته‌ی یک کارشناس نیست و موضوعی است که آن را احساس خواهید کرد، فقط کافیه اصولی کار کنید و از تجربیات دیگران استفاده کنید و از اونا پلی برای پیشرفت سریعتر بسازید.

ممنون که تا اینجای مقاله همراهی کردید، امیدوارم تونسته باشم مختصر و مفید اطلاعات لازم رو بهتون منتقل کنم. اگر سوالی بود در بخش دیدگاه‌ها (پایین همین صفحه) در خدمت تون هستم.