برند چيست ؟

هر نوع عبارت، نماد، طرح و يا تركيبي از آن‌ها كه هدف آن معرفي و شناساندن كالا يا خدماتي است كه يك فروشنده عرضه مي‌كند، برند گفته مي‌شود. برند اين اطمينان را مي‌دهد كه يك محصول يا خدمات، خاص و بي‌همتا در حال ارائه است. در اين مقاله از سري مقالات رشد كسب و كار آنلاين وب از تو، تلاش شده است تا مفهموم برند سازی و تاثيرات آن بر ميزان فروش و ارائه خدمات و همچنين آموزش‌هاي مورد نياز در جهت برند سازي، ارائه شود.

مهارت فروشنده  = ايجاد ، نگهداري ، حمايت و تقويت برند

استعاره كوه يخ در رشد كسب و كار به كمك برند سازي

دیدگاه ما نسبت به برند به عنوان یک ادراک احساسی، چيزي فراتر از یک نام و لوگوی شناخته شده، توجه به دو بخش ادراکی و احساسی در برند سازی است. اگر برند را به یک کوه یخی و نیازهای احساسی بازار هدف را به اقیانوسی وسیع و عمیق تشبیه نماییم، بخش اعظم کوه یخی همانند یک برند در اعماق ژرف این اقیانوس قرار گرفته که قابل مشاهده نیست ولی در ارتباط با نیازهای احساسی بازارهدف از اهمیت بسیار زیادی در برند سازی برخوردار است .

مزايا معرفي برند شما

با داشتن یک برند مشخص، كسب و كار شما به طور صحیح ارزش گذاری خواهد شد و متناسب با آن کسب درآمد خواهید کرد. با ایجاد یک برند مقبول، علاوه شناخته شدن كسب و كار؛ افزايش فروش را به دنبال خواهد داشت و در كنار آن، شما احساس افتخار خواهید کرد و این باعث افزایش اعتماد به نفس شما خواهد شد.

مزايا براي كسب و كارتان

  • افزايش وفاداري
  • كاهش هزينه تبليغات
  • افزايش سود آوري
  • كاهش آسيب پذيري در مقابل رقبا
  • جلوگيري از ورود رقبا جديد

مزايا براي مشتريان شما

  • کاهش جست و جو
  • نمایش من مطلوب
  • کاهش احساس ریسک مشتری

فرايند برند سازي براي فروشگاه آنلاين

اگر قصد راه اندازی کسب و کار آنلاین دارید، فارغ از اين كه چه چیزی می فروشید، اگر می خواهید موفق باشید، باید توجه مشتری ایده آل را جلب کنید و به آنها نشان دهید که فروشگاه آنلاین شما چه کالا یا خدماتی ارائه می دهد. يكي از بهترين راه‌هاي معرفي فروشگاه شما، برند سازي است.

فرايند برند سازي

چشم انداز برند

وضعيت مطلوب آينده مورد انتظار كسب و كار و برند

ارزش‌هاي برند (چارچوب‌هاي فكري بنيادي)

ارزشی است که مشتریان شما از برند درک می‌کنند. ارزش برند با میزان اعتماد مشتری به كسب و كار  و برند، اندازه‌گیری می‌شود.

برند سازي - سوليكو - كاله -فروشگاه ساز وب از تو

نمونه شعار هدف و ارزش برند سوليكو:

خلق برند‌هاي جهاني، شاگرد اول بازارهايمان باشيم. بهبود استاندارد زندگي ايرانيان، كمك به حل مشكل فرار مغزها

جايگاه يابي برند كسب و كار

فرايند انتخاب يا طراحي برداشت ذهني مطلوب براي برند در مقايسه يا ساير رقبا در ذهن بازار هدف، اين جايگاه‌، به مشتريان اطمينان مي‌دهد كه تمام فعاليت‌هاي برند هدف مشخصي دارند و اين جايگاه بر تمام راه‌هاي ارتباطي با مشتريان تمركز مي‌كند.

طراحي هويت فروشگاه و برند

مجموعه‌اي از اجزا تداعي كننده كه يك استراتژيست برند، به دنبال خلق و يا حفظ آن‌ها است.

حروف‌ نگاري ➜ صوت‌ برند ➜ بوي‌ برند ➜ لوگو‌ برند ➜ نام‌ برند ➜ پيوند‌ برند

پيوند برند (تداعي گر برند)

پیوند برند به تصویر و اطلاعاتی اشاره دارد که در مواجه با یکی از ویژگی‌های برند مانند لوگو، بسته‌بندی، نام برند، رنگ و طرح، شعار برند، بو و صدایی که به ذهن مشتری خطور می‌کند.

ابعداد پیوند برند مطلوبیت میزانی که پیوند برای مشتری ارزشمند و مطلوب است.
مرتبط بودن میزانی که مشتری پیوند را در تصمبم خرید محصول تحت نام آن برند دخالت میدهد.
قدرت شبکه ارتباط بین پیوند برند
تعداد تعداد پیوند‌هایی که در ذهن مشتری با یک برند به ذهن خطور می‌کند.
یکتایی میزانی که پیوند برای برند منحصر به فرد است و برای سایر برندها صدق نمی‌کند.

برای درک بهتر اهمیت تداعی‌گر برند يا Brand Association به مثال زیر توجه کنید :

به نظر شما چرا صفحه بازی دایناسور کروم بدون هیچ علامت و لوگویی از کروم یا گوگل است؟ 

به دلیل اینکه قطعی اینترنت حس خوشایندی به کاربران نمی‌دهد، با توجه به این که گوگل می‌داند در این مواقع نباید نشانی از خودش به جای بگذارد و اگه این کار را انجام بدهد، کاربر ناخودآگاه بین قطعی اینترنت، حس بد و لوگو کروم یا گوگل پیوندی برقرار می‌کند و از این به بعد، هر زمان که لوگو را مشاهده کند، حس ناخوشایند سراغ كاربر مي‌آيد.

نام برند

نامگذاری برند، یکی از عناصر اصلی در برندینگ ‌مي‌باشد و از انتخاب های بنیادین در برندسازی به شمار می‌رود، چرا که نام برند می تواند تداعی کننده محصول و یا خدمات آن برند است. در واقع نامگذاری برند باید به صورت مفید، مختصر و بسیار قدرتمند انجام شود تا بتواند به صورت خاص در ذهن مخاطب جای گیرد.

مثال‌هایی از استراتژی‌های نام گذاری و معماری برند :

برند سازي - سوليكو - كاله -فروشگاه ساز وب از تو

 

 

  • براساس نام کارکردی : در این روش بر اساس کاربرد و ویژگی محصول نام گذاری می‌شود. مانند: دوراسل ( باتری سلولی بادوام – durable cell battery )، فدکس (FedEx Express) (فدرال اکسپرس، شرکت بین‌المللی باربری هوایی)

  • بر اساس نام تجربی : در این روش بر اساس تجربه کاربری که مي‌شود. اكسپلورر (Internet Explorer – تداعي كننده سرعت كاشگري در اينترنت)، پودر لباس شويي پاك (تداعي كننده پاكي و تميزي در شستشوي لباس)

 

  • نام گذاري مبتني بر محصول : در اين روش از استراتژی تک سطحی مانند : برند انفرادی ( هر محصول یک نام منحصر به فرد)، برند خط محصول ( مجموعه محصولات که در یک خط محصول قرار دارند، یک نام واحد دارند.) برند دامنه (همه محصولات کارکرد واحد دارند، اما سطح عملکرد متفاوت)

سافتلن : همه محصولات مرتبط با البسه مانند نرم کننده، مایع لباس شویی، پودر لباس شویی

  • نام گذاری بر مبنای اسم مادر : در این روش یک نام واحد( معمولا نام شرکت اصلی) بر روی تمامی محصولات و کسب و کار های زیر مجموعه درج می‌شود.

شرکت صنایع غذایی سحر

  • بر اساس نام شهر ( چرم مشهد، كاشي تبريز)
  • بر اساس تشريح خدمات ( تراكتور سازي ايران، نوين زعفران)
  • بر اساس تداعي كننده ( خوشخواب، يك و يك)
  • تركيب‌هاي انتزاعي ( ماديران، شيلتون)

سخن آخر

برند سازی و انتخاب عنوان مناسب به دلیل این که در ذهن مصرف کننده می‌ماند، شانس موفقیت شما را در بازار رقابت تضمین خواهد کرد. انتخاب نام مناسب راهبرد‌هاي مختلف دارد كه در اين مقاله سعي شد به قسمتي از اين راهبرد ها اشاره شود. البته توجه داشته باشيد نام شما تنها جزئي از برند شما است، لوگو و طراحي گرافيكي حاكم بر ارتباطات و شعارهاي تبليغاتي و آگهي‌ها و … در كنار هم برند شما را مي‌سازد. گام بعد از انتخاب اسم كسب و كار، طراحي لوگو براي كسب و كار مي‌باشد كه به دليل اهميت موضوع در مقاله‌‌اي ديگر به آن مي‌پردازیم.